Samochodowe instalacje LPG cieszą się w Polsce ogromną popularnością, a kierowców zainteresowanych ich montażem wciąż przybywa. Jak działa taka instalacja? I jakie korzyści może przynieść? Poznaj najważniejsze fakty i upewnij się, czy montaż LPG to dobry pomysł.
Na czym polega instalacja LPG w aucie?
Instalacja LPG to system, dzięki któremu silnik samochodowy jest zasilany skroplonym gazem. Aby było to możliwe, niezbędne jest wyposażenie auta w odpowiedni układ. Z czego składa się gazowa instalacja LPG? Jej podstawowe elementy to:
-
sterownik LPG,
-
reduktor,
-
wtryskiwacze gazowe,
-
zbiornik gazu,
-
złącza i przewody.
O pracy układu decyduje sterownik. Reduktor zmienia fazę paliwa, a także redukuje ciśnienie i utrzymuje je na odpowiednim poziomie. Wtryskiwacze zajmują się z kolei precyzyjnym kierowaniem mieszanki do komory spalania.
Sposób działania instalacji LPG
W przypadku LPG do znajdującej się w silniku komory spalania wtryskiwany jest gaz propan-butan w fazie lotnej lub ciekłej (w zależności od rodzaju instalacji). Jak wygląda praca takiego układu?
-
Paliwo w postaci gazu jest magazynowane w zbiorniku pod odpowiednim ciśnieniem.
-
Po otwarciu zaworu wylotowego mieszanina propanu i butanu dopływa do filtra gazu, który jest połączony z zaworem elektromagnetycznym.
-
Jeśli zawór jest otwarty, mieszanina dopływa do reduktora ciśnienia (parownika).
-
W reduktorze dochodzi do zmniejszenia ciśnienia mieszaniny, a w wymienniku ciepła odbywa się jej odparowanie, a następnie ogrzanie gazu.
Podczas pracy silnika reduktor dostosowuje ilość gazu do prędkości obrotowej i obciążenia silnika, co zapewnia odpowiedni skład mieszanki. Proces spalania w silniku przebiega identycznie, jak w przypadku gazu i oleju napędowego – różnicą jest tu tylko rodzaj paliwa.
Generacje instalacji LPG
Sposób działania i sprawność instalacji zależą w dużej mierze od jej generacji. Samochodowe instalacje LPG doczekały się 6 generacji, a każda z nich ma zastosowanie w silnikach produkowanych w odpowiednich dla siebie czasach. Pierwsze generacje (I i II) cechowały się prostą konstrukcją – to tzw. instalacje mieszalnikowe, które nie są już obecnie stosowane. W III generacji wykorzystano wtrysk paliwa gazowego w fazie lotnej oraz wielopunktowe podawanie paliwa do układu dolotowego. W IV generacji pojawił się z kolei sekwencyjny wtrysk gazu do każdego cylindra. V generacja wprowadziła wtryskiwanie gazu w stanie ciekłym zamiast lotnego, a VI stanowi rozwinięcie poprzedniczki (podawanie gazu w stanie ciekłym, ale przez wtryskiwacze benzynowe).
Czy montaż autogazu będzie się opłacać?
Decyzja o montażu instalacji LPG jest zazwyczaj podyktowana względami finansowymi. LPG jest nawet o połowę tańsze niż benzyna, więc różnica jest odczuwalna przy każdym tankowaniu. Autogaz przynosi poza tym korzyści dla środowiska – instalacja LPG cechuje się niższą emisją szkodliwych substancji do atmosfery (takich jak tlenki azotu, tlenki siarki i cząstki stałe) niż w przypadku spalania benzyny lub oleju napędowego.
Aby instalacja LPG przyniosła zakładane korzyści oraz cechowała się bezawaryjną pracą, konieczny jest profesjonalny montaż. Fachowcy dopasują instalację do rodzaju silnika, a także zadbają o przestrzeganie norm bezpieczeństwa. Gdzie ich znajdziesz? Jeśli chcesz przekonać się, ile oszczędności przynosi auto na gaz, udaj się do autoryzowanego serwisu STAG. To miejsce, w którym możesz mieć pewność fachowej obsługi, gwarantowanej przez producenta instalacji STAG – największej w Polsce marki z segmentu autogazu.